Üretim ve ihracatın Türkiye ekonomisi için lokomotif rol oynadığını belirten Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, “27 sektörde 61 birliğimiz ve 115 bini aşan firmamızla ihracatımızı artırmak, ülkemizin kalkınmasına, milletimizin refahına katkıda bulunmak için yoğun mesai harcıyoruz” dedi. 2022’yi 254,2 milyar dolarlık mal ve 90 milyar dolarlık hizmet ihracatıyla kapattıklarını hatırlatan Mustafa Gültepe şunları söyledi:
“Küresel pazarlarda daralmanın devam etmesine rağmen ihracatımızın ekim ayıyla birlikte artıya geçmesiyle moralimiz yükseldi. 11 aylık ihracatta 232,9 milyar dolarla geçen yıla göre yüzde 0,7 artıdayız. 2023’ü inşallah yılı 255 milyar doların üzerinde, yani yeni bir rekorla kapatacağız. Hizmet ihracatında da 100 milyar dolarla bugüne kadarki en yüksek değere ulaşacağız. 2024’e ise ihracatımızı en az yüzde 10 büyütme hedefi ile başlayacağız. Ancak küresel pazarlarda önümüzdeki yılın ilk yarısı için de çok iyimser bir tablo görünmüyor. Örneğin OECD’nin son raporunda küresel büyümenin 2024’te yüzde 2,7’ye gerileyeceği tahmin ediliyor.”
Alım heyeti atağı
Cumhuriyetin ikinci yüzyılına, Türkiye’yi ihracatta ilk 10 ülke arasına çıkarma hedefiyle başladıklarını, bunun için ihracatı her yıl ortalama yüzde 10 büyütmek gerektiğini anlatan Gültepe, şöyle devam etti:
“Ancak ticarette işler her zaman istediğimiz gibi gitmeyebiliyor. Avrupa ve ABD başta olmak üzere en önemli pazarlarımızda 2022’nin son çeyreğinde başlayan ve 2023 boyunca devam eden durgunluk, ihracatımıza olumsuz yansıdı. Küresel talebin yavaşlamasının yanı sıra içeride yüksek enflasyona rağmen seçimlerden önce kurun uzun süre baskılanması rekabetçiliğimize zarar verdi, bazı sektörlerde ciddi kan kaybı yaşadık. Pazar çeşitliliğini artırarak konjonktürel riskleri en aza indirmek için 2023’te ticaret ve alım heyetlerine ağırlık verdik. Yıl boyunca yoğun bir heyet programı yürüttük. Yılın neredeyse her günü ya yurt dışında bir ticaret heyetimiz vardı ya da yurt dışından bir alım heyetini ülkemizde ağırladık. Ticaret Bakanlığımızın destekleriyle 2023’ü 148 ticaret heyeti ve 53 alım heyetiyle tamamlayacağız. Heyetlerimizin kısa vadeli sonuçlarını şimdiden görmeye başladık.”
İhracatçıya banka
Daha çok üretim ve ihracat için yeni yatırım yapmaları, teknolojilerini yenilemeleri gerektiğini belirten Gültepe, şunları kaydetti:
“Elbette bütün bunları ancak uygun maliyetli finansmanla gerçekleştirebiliriz. İhracatçılarımızın finansmana erişimini kolaylaştırmak için 2023’te çok önemli bir adım attık. Türkiye’nin ‘milli sermayeli ilk özel bankası’ unvanını elinde bulunduran Türk Ticaret Bankası’nı İGE A.Ş aracılığıyla ihracatçılarımıza kazandırdık.”
Yeni ekonomi yönetiminin de finansmana erişimin önünü açtığını vurgulayan Gültepe, “Eximbank’ın kredi hacminin artırılmasının ardından reeskont kredilerinde günlük limit 300 milyon TL’den 3 milyar TL’ye çıkarıldı” dedi.
Hazır giyimde hedef 20 milyar dolar
Aynı zamanda İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı da olan Mustafa Gültepe, bu sektöre yönelik olarak şu değerlendirmeyi yaptı:
“Dünyanın altıncı, Avrupa Birliği’nin üçüncü büyük tedarikçisiyiz. Küresel hazır giyim ihracatının yaklaşık 3,5’ini gerçekleştiriyoruz. Küresel talepteki daralma 2023 boyunca ihracatımıza olumsuz yansıdı. Ocak-kasım dönemini 17,8 milyar dolarlık ihracatla tamamladık. 11 ayda geçen yıla göre miktar olarak yüzde 15,4, değer olarak yüzde 8,6 eksideyiz. Yılı 19,3 milyar dolar ihracatla tamamlayacağımızı öngörüyoruz. İhracattaki daralma istihdamımıza da olumsuz yansıdı. Ocak-Eylül döneminde yaklaşık 85 bin istihdam kaybımız oldu. 2024’ün ikinci yarısından itibaren talepte beklediğimiz canlanmanın ilk pozitif yansımalarının da moda endüstrisinde görüleceğini ve yılı 20 milyar doların üzerinde bir ihracatla tamamlayacağımızı öngörüyoruz.”